پنجشنبه 9 فروردین 1403  
درباره دانشگاه
1400/3/3 دوشنبه
شهر قهدريجان بر اساس تقسيمات کشوری يکی از نقاط شهری شهرستان فلاورجان است که در بيست کيلومتری اصفهان و پنج کيلومتری فلاورجان قرار دارد .شهر قهدريجان در دشت وسيعی واقع شده که از هر سو اراضی زراعی آنرا احاطه نموده . در شمال آن اراضی منتهی به کهريزسنگ ، در جنوب اراضی منتهی به فولادشهر در شرق اراضی منهی به روستاهای جوجيل و دشتچی و در غرب اراضی منتهی به نجف آباد . وجود اين اراضی و مراکز زيست و وابسته به آنها موجبات نزديکی هرچه بيشتر اين مراکز را به هم فراهم آورده است . قهدريجان با 1680 متر ارتفاع از سطح دريا در طول 51 درجه و 30 دقيقه طول شرقی و 32 درجه و 30 دقيقه عرض شمالی در دشت قرار گرفته که در جهت شرق  به غرب فاقد شيب بوده و تنها در جهت جنوب به شمال و غرب به شرق از شيب ملايمی برخوردار است.
سابقه تاریخی قهدریجان
به دلیل تحقیقات ناکافی و منابع بسیار اندک فعلا در این زمینه اطلاعات چندانی قابل ارائه نیست. با این حال برخی مطالب پراکنده مربوط به سابقه تاریخی شهر قهدریجان از منابع مختلف جمع آوری شده که در این قسمت ارائه می‌گردد. به نقل از برخی منابع تاریخی و برخی تحقیقات صورت گرفته بعد از خشک سالی ای که در روستائی به نام زارچان (در قدیم‌الایام در نزدیکی محل کنونی شهر قهدریجان واقع بوده) روی می‌دهد اهالی این روستا به قهدریجان مهاجرت می‌کنند. همچنین نقل شده‌است که روستائی دیگر به نام (فهران) نیز در حوالی محل کنونی شهر قهدریجان وجود داشته که دارای سابقه تاریخی طولانی بوده و بعد از حمله افاغنه به اصفهان این روستا نیز نابود می‌شود و مردم آن دیار نیز به قهدریجان مهاجرت می‌نمایند. البته پیش از این مهاجرت‌ها نیز احتمالاً قهدریجان خالی از سکنه نبوده‌است. در کتب و رسالات قدیم همچون صورت‌الارض نوشته ابن حوقل و معجم‌البلدان یاقوت حموی به کرات از خولنجان (خان لنجان) سخن به میان آمده‌است «از ایالات جبال است و مشتمل بر روستاهای بسیاری است» از جمله این روستاها که در گذر ایام رشد و توسعه یافته قهدریجان است که در قرن هشتم هجری حمدا... مستوفی در کتاب خود (تاریخ گزیده) هنگام بحث درباره ولایات اصفهان از آن نام می‌برد. در گذشته قهدریجان به عنوان یکی از روستاهای آباد لنجان بوده‌است. و در حالی که جمعیت ایران در دوره قاجاریه به شدت کاهش می‌یابد. به نوشته تاریخ مسعودی (نوشته ضله سلطان) جمعیت آن بالغ بر سه هزار نفر می‌شده‌است.
منقول است که در عهد قاجار قهدریجان قلعه‌ای بوده که دیوارهائی آن را محصور می‌نموده واین قلعه دارای چهار دروازه بوده که در حال حاضر آثاری از آن باقی نیست و خانه‌های مسکونی قلعه توسط کوچه‌ها و گذرها از هم جدا می‌شده‌اند که به دو بخش علیا و سفلی تقسیم می‌شده که این گذر پس از افزایش جمعیت و از بین رفتن قلعه تبدیل به خیابان اصلی شهر می‌شود. همچنین از مالکین بزرگ قهدریجان در عهد قاجار ظل‌السلطان بوده که در قهدریجان صاحب کاخی نیز بوده‌است.
آنچه گفته شد همگی دلالت بر قدمت و حکایت ازجهات تاریخی قابل توجه و قابل تحقیق قهدریجان دارند.
گرچه اکنون جمعیت قهدریجان از سی هزار فزونتر است معذالک گوئی که بدلیل غالب بودن فعالیت کشاورزی بین اهالی آن هنوز ویژگی (معظم قری) بودن خود را حفظ کرده‌است.
چرا که سه عامل مهم یعنی خاک مناسب , آب زاینده رود و مردم زحمت‌کش, قهدریجان را مبدل به یکی از قطب‌های مهم کشاورزی منطقه و حتی کشور نموده‌است.
قهدریجان در سال ۱۳۴۷ با افزایش جمعیت نام شهر به خود گرفت و شهرداری آن تاسیس گردید که در بدو تاسیس، شهرداری کار خود را د ر منزل شخصی خیر بنام حاج محمود شفیعی آغاز نمود و در سال ۱۳۴۸ با واگذاری قطعه زمینی به مساحت بیست هزار مترمربع در غرب شهر از طرف مردم ساختمان اداری شهرداری با مساحت پانصد متر مربع در آن احداث گردید. و درسال ۱۳۵۰ شهرداری از منزل حاج محمود شفیعی به محل جدید انتقال یافت که از سال تأسیس شهرداری (۱۳۴۷) تاکنون شانزده شهردار تصدی آن را عهده دار بوده‌اند.
شهردار فعلی قهدریجان آقای محمد جعفرزاده نیز در تاریخ15/04/1386  از سوی شورای اسلامی شهر قهدریجان و تأیید استانداری محترم اصفهان به عنوان شهردار قهدریجان منصوب گردیدند.
وجه تسمیه شهر قهدریجان
نام قدیمی شهر قهدریجان در گذشته کدرگان بوده (به لهجه محلی «کدرگون») که به نظر برخی محققان این نام از آن جهت گذاشته شده که مردم قهدریجان اغلب کشاورز بوده‌اند و گونه‌های آنها بر اثر آفتاب کدر شده‌است و کدرگون هم به معنی کدرگونه‌است که هنوز هم در گویش عامه افراد مسن در قهدریجان و روستاهای اطراف این محل را کدرگان(کدر گون) می‌خوانند. در مورد نام کنونی قهدریجان دو نظر وجود دارد. یکی اینکه نام قدیمی قهدریجان در اصل به صورت کدرگون وبه معنی کدرگونه نیست بلکه به صورت کدرگان بوده وبه معنی محلی است با خاک تیره و کدر (اتفاقا صحرایی با نام قدیمی سیاهه و کنونی زارچان در شمال قهدریجان وجود دارد که در دوره‌های قدیم سکونتگاه قومی بوده که بعدها بنا بر دلایلی در قهدریجان سکنی گزیده‌اند.) و مثل لارگان که گان به جان تبدیل شده, در این لغت یعنی کدرگان نیز چنین تغییری صورت گرفته و به صورت کدرجان در آمده و کثرت استعمال در بیان عوام آن را به صورت قدرجان در آورده‌است و علت استعمال لغت فعلی یعنی قهدریجان به واسطه صحیح نوشتن و صحیح گفتن و ازحالت عامیانه خارج کردن لغت قدرجان است.
نظر دوم بدین شرح است که ظله سلطان که در زمان قاجار حاکم اصفهان بوده‌است. به جهت شجاعت زیاد مردم قهدریجان و علاقه زیادی که به مردم.این محل داشته این محل(کدرگون) را قدرجان نامیده به این معنا که «من مردم این محل را به قدر جانم دوست دارم» و قدرجان به تدریج تبدیل به قهدریجان شده‌است. که نظر دوم بیشتر نقل می‌شود و به نظر می‌رسد بیشتر به واقعیت نزدیک باشد. همچنین گفته می‌شود در بازسازی بنای مسجد بزرگ قهدریجان که قدیمی ترین مسجد شهر است نیز سنگ نوشته‌ای یافت شد که از قهدریجان با نام کهدریگان نیز نام برده شده‌است اما اکنون هیچ اثر یا اطلاعی از آن در دست نیست. قابل ذکر است که قبلا شهر به صورت قلعه‌ای با چهار دروازه بوده که بعضی نام قهدریجان را با در نظر گرفتن «جان» به عنوان پسوند و «ی» میانوند هم ریشه یا مرتبط با لغت «قلعه» می‌دانند.البته این نظر تقریباً هیچ مدافعی ندارد!
تاریخچه دانشگاه
گسترش آموزش در کشور یکی از ارکان توسعه علمی،رشد اجتماعی،شکوفایی استعدادها و زمینه ساز خلاقیت های انسانی است. دانشگاه پیام نور طبق اساسنامه مصوب جلسات 99 و 100 مورخه 1/9/1367 و 8/9/1367 شورای مشترک کمسیون های 1 و 2 شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده است. در حال حاضر این دانشگاه با دارا بودن بیش از 350 واحد و مرکز در سراسر ایران نقش چشمگیری در تحقق اهداف بلند آموزش عالی کشور دارد.
دانشگاه پیام نور واحد قهدريجان نیز در سال 1386 کار خود را با 1 رشته روانشناسي در ساختمان شوراي شهر آغاز و هم اکنون 1نفر عضو هیات علمی ، 4نفر کادر اداری و حدود 610 نفر دانشجو و 6 رشته در مقطع کارشناسی دارد.
رؤسای دانشگاه  واحد قهدريجان از بدو تاسیس تا کنون
ولي الله هاديان1386تا 1387
مجيد فروزان 1387تا  91
رضاهمائي 91 تا 95 
 اکبر کریمی 96 تا کنون

 
ساختار دانشگاه
1400/3/3 دوشنبه
ساختار دانشگاه
برگزیده ها
دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون پایان نیمسال دوم سال تحصیلی 1402-1401
تمدید مهلت تغییر محل آزمون، تا 21 اردیبهشت
آزمون دروس عمومی و حفظ جز سی
  • 1399/10/27 شنبه آزمون دروس عمومی و حفظ جز سی
    با سلام و احترام به استحضار میرساند آزمون دروس عمومی این نیمسال دوم 1400از طریق سامانه ریلاین و اساتید برگزار خواهد شد.
آزمون های مجدد
مراحل دریافت تاییدیه تحصیلی
اطلاعیه ها
دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون پایان نیمسال دوم سال تحصیلی 1402-1401
تمدید مهلت تغییر محل آزمون، تا 21 اردیبهشت
آزمون دروس عمومی و حفظ جز سی
  • 1399/10/27 شنبه آزمون دروس عمومی و حفظ جز سی
    با سلام و احترام به استحضار میرساند آزمون دروس عمومی این نیمسال دوم 1400از طریق سامانه ریلاین و اساتید برگزار خواهد شد.
آزمون های مجدد
مراحل دریافت تاییدیه تحصیلی
 
 
 
 
اخبار
برنامه ریزی کلاسها
امتحانات نیمسال دوم1400-99
ثبت نام غیر حضوری
بيشتر
آموزش الکترونیک
امتحانات
دانش آموختگی